پايه ريزي استارت آپ با نگاه به بازار بومي تبليغات ديجيتال

 

گفت و گوی دانش بنیان با مدیرعامل استارت آپ «تپسل»

اين روزها فضاي مجازي و دنياي صفر و يک، به بخش جداناپذير زندگي ما تبديل شده اند. تصور زندگي بدون در اختيار داشتن امکانات ديجيتال، براي خيلي ها به معني دنيايي غيرقابل تحمل و حتي ترسناک است.

سعيد صادقي بيست و پنج ساله، استارت آپ «تپسل» را در همين فضاي داغ دنياي ديجيتال پي ريزي کرده است. اين استارت آپ تبليغات ويدئويي را به شکل هدفمند در مقابل ديد کاربران قرار مي دهد. او مهندسي کامپيوتر را در دانشگاه صنعتي  اميرکبير و دانشگاه صنعتي شريف خوانده است و به قول خودش، هميشه به داشتن يک کسب و کار مبتني بر رشته تحصيلي اش بيشتر علاقه مند بوده تا زمينه هاي کار در محافل آکادميک و دانشگاهي. با مديرعامل اين استارت آپ درباره جزئيات راه اندازي تپسل و ناهمواري هاي پيش روي شرکت هاي استارت آپي، گفت و گويي انجام داده ايم که در پي مي آيد.

کمي درباره تپسل و فرايند کارش توضيح دهيد. اين که از کي مشغول به کار شده و چه امکاناتي را در اختيار کاربرش قرار مي دهد؟

تپسل يک شبکه هوشمند تبليغات ويدئويي است که دنياي مهيج تبليغات ويدئويي را به دنياي پرمخاطب موبايل پيوند مي زند. در واقع بستري را فراهم کرده است که برندها و تبليغ دهنده ها بتوانند محصولات يا خدمات خود را درون اپليکيشن هاي موبايل نمايش دهند و توجه کاربر را حين استفاده از آن اپليکيشن ها به جذب خود کنند. تپسل از سال 94 شروع به کار کرده و به صورت رسمي به بازار ارائه شده است.

تپسل يک کسب و کار B2B است که دو سر آن تبليغ دهنده و توسعه دهنده است؛ تبليغ دهنده مي تواند با داشتن يک محتواي تبليغاتي ويدئويي و مشخص کردن هدف خود از آن تبليغ مثل افزايش کاربران اپ يا سايت خود، تضمين تعداد مشخصي کليک بعد از ويدئو يا برندينگ، نمايش کامل هر ويدئو و همچنين گرفتن مشاوره رايگان از تپسل، کمپين تبليغاتي خود را در پرمخاطب ترين اپليکيشن به راحتي شروع کند.

توسعه دهنده يا همان نمايش دهنده براي آن که بتواند از اين فضا براي کسب درآمد خود استفاده کند، تپسل SDK خود را در تمامي پلتفورم ها براي توسعه دهندگان آماده کرده است و توسعه دهنده مي تواند با ورود به سايت SDK مناسب خود را دانلود و پياده سازي کند. در واقع توسعه دهنده و تپسل در يک تيم هستند و با يکديگر هزينه مي کنند تا پولي که از سمت تبليغ دهنده وارد اين اکوسيستم شده است، به درستي و در جهت رضايت مشتري خرج کنند.

 ايده راه اندازي تپسل از کجا آمده است؟

وقتي به دنياي تبليغات نگاهي بيندازيم، متوجه مي شويم که وضعيت تبليغات به سمت ديجيتالي شدن مي رود. در واقع از نظر ما، در ده سال آينده بودجه هاي تبليغاتي برندهاي مختلف افزايش مي يابد و همگي به صورت ديجيتالي خواهد شد. در حال حاضر در ايران هنوز بيلبوردها و بنرها حرف اول را در تبليغات مي زنند، اما در سال هاي آتي فرضيه ما محقق خواهد شد.

 آيا الگوي داخلي يا خارجي خاصي را دنبال کرديد؟ سرويس شما چه ويژگي هاي برتري نسبت به رقباي خودش دارد؟

شبکه هاي تبليغاتي ويدئويي متنوع و متعددي در خارج از کشور به چشم مي خورند که چندين سال است در حال استفاده هستند. تپسل نيز مشابه آن ها عمل مي کند و کاربر مي تواند داخل اپليکيشن هاي مختلف با مشاهده ويدئوي تبليغاتي از تپسل، جايزه کوچکي دريافت کند. طبيعتا بازار تبليغات و نيازمندي ها در ايران متفاوت با بازار جهاني است و يکي از دلايلي که استفاده از شبکه هاي خارجي در ايران کاربردي نيست، همين نکته است که البته اين مسئله مزيت رقابتي ما نيز محسوب مي شود.

آن شبکه ها در ايران، تبليغات localized و مناسب اين zone را ندارند، اما تپسل تبليغات بومي نمايش مي دهد که مورد پسند کاربر است. همچنين «پاسخگويي 7-24 تپسل» که داراي تيمي قدرتمند و مستقر در ايران است، به پيشرفت و سرويس دهي هرچه بهتر و بيشتر آن کمک مي کند.

 اين سيستم پاسخگويي که اشاره کرديد، به چه صورت فعاليت مي کند؟

ما در هر کمپين تبليغاتي، يک نفر را به عنوان مدير آن کمپين انتخاب مي کنيم. اين مدير به صورت بيست و چهار ساعته و در طول هفت روز هفته به امور آن کمپين تبليغاتي رسيدگي مي کند.

 الان تپسل با چه سرمايه اي در حال کار است؟

اصلي ترين سرمايه اوليه تپسل نيروهاي فني قوي آن است که همچنان در کنار تيم هستند و در حال توسعه هستيم. در همه کسب و کارهاي آي تي کليدي ترين سرمايه، سرمايه نيروي انساني آن هاست.

 به نظرتان کاربردي ترين راه تبليغات براي استارت آپ هايي که در حوزه آي تي کار مي کنند، چه نوع تبليغاتي است؟

تپسل به عنوان يک محصول، نياز به توسعه دارد. يکي از مراحل توسعه، برنامه ريزي هاي تبليغاتي براي آن است که ما با يک پلن بازاريابي مشخص سالانه، به معرفي هرچه بهتر آن به مخاطبان هدف مي پردازيم. از آن جا که موثرترين روش تبليغات، استفاده از محتواي ويدئويي است، خود ما نيز براي معرفي تپسل از ساخت ويدئوهاي جذاب و موثر استفاده مي کنيم. با اين کار مي توان براي فراگير شدن و ديده شدن آن ويدئو، برنامه هاي متعددي ريخت و در شبکه هاي اجتماعي از آن استفاده کرد.

 براي آغاز هر کسب و کاري چالش هايي وجود دارد؛ از چالش هايي که در مسير راه اندازي تپسل با آن رو به رو بوده ايد، برايمان بگوييد. چطور با اين چالش ها کنار آمديد؟

بزرگ ترين چالش اين شبکه، بالانس بودن هر دو سمت آن است. يعني بتوانيم ظرفيت نمايش تبليغ را از طريق توسعه دهنده ها روز به روز افزايش بدهيم، اما از آن طرف نيز تيم فروش بايد بتواند ظرفيت فعلي و ظرفيت هاي آتي را بفروشد. در واقع بالانس بودن يعني هميشه تبليغي براي نمايش وجود دارد و در عين حال، هميشه ظرفيت مناسبي داريم. گاهي اوقات تبليغات زيادي داريم، ولي ظرفيت مناسب پخش نداريم و در مقابل آن گاهي اوقات ظرفيت بسيار داريم، اما تبليغي فروخته نشده است.

 به کساني که قصد دارند وارد فعاليت استارت آپي شوند، چه توصيه هايي داريد که بتوانند در اين مسير سخت دوام بياورند؟

مهم ترين مسئله صبر و پشتکار است. توصيه ام به استارت آپي ها اين است که هميشه سعي کنيد با صبوري کردن بر اوضاع کسب و کارتان تمرکز کنيد و همه چيز را از بالا مشاهده کنيد. برخي از افرادي که کسب و کار نويي را آغاز مي کنند، در يک قدمي رسيدن به مقصد، از تلاششان صرف نظر و کار را در نيمه راه، رها مي کنند. بايد توجه داشت که صبوري و پشتکار توأمان لازمه رسيدن به موفقيت در هر کسب و کاري است.

نکته ديگري که در کسب و کارهاي مبتني بر آي تي بايد مورد توجه قرار داشته باشد، نيروي انساني است. اين مسئله را نبايد فراموش کرد که افراد تيم، افرادي قوي با فرهنگ سازماني يکپارچه و قابل اعتماد باشند و بتوانند مسئوليتي را بپذيرند و پيگيري کنند. سعي کنيد در ابتدا به افراد اين امکان را بدهيد که خودشان جايگاه خودشان را پيدا کنند تا حس مثبت تري داشته باشند.

 به نظرتان جاي چه حمايت هايي در حوزه استارت آپ ها و شرکت هاي دانش بنيان خالي است؟

معتقدم مسئولان بايد به شرکت هاي دانش بنيان بيشتر بها دهند و تسهيلات بيشتري را براي آن ها قائل شوند. يکي از مهم ترين دغدغه هاي اين شرکت ها و کارکنان کليدي داخلشان، مسئله سربازي است. با اين که بنياد ملي نخبگان طرح ها و تسهيلاتي را براي ايشان در نظر گرفته است، اما همچنان مشکلاتي وجود دارد که اميدوار هستيم به صورت خاص براي اين شرکت ها برنامه ويژه تري در نظر گرفته شود.

 تيم تپسل چند نفره است و اين افراد از چه تخصص هايي بهره مند هستند؟

تپسل در حال حاضر يک تيم هجده نفره از فارغ التحصيلان و دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف است که به صورت تيم هاي کوچک تر درآمده اند؛ تيم کمپين، تيم تحليل داده، تيم فني، تيم بازاريابي و فروش، تيم گرافيک و تيم توليد محتوا از تيم هاي فعال در تپسل هستند.

 فکر مي کنيد در چند سال آينده، استارت آپ تپسل در کجا ايستاده باشد؟

ما اطمينان داريم تپسل در دو سال آينده به بزرگ ترين شبکه تبليغاتي ويدئويي در ايران تبديل خواهد شد و براي پنجاه نفر اشتغالزايي خواهد داشت.

 

«تپسل» دقيقا چکار مي کند؟

تپسل تيزر تبليغاتي در اپليکيشن هاي موبايلي پخش مي کند و با استفاده از يک بنر متحرک، کاربر را به مقصد دلخواه هدايت مي کند.

برندسازي، نمايش ويدئو، هدايت به صفحه فرود، ويدئوکليک، جذب کاربر در حجم زياد و نصب اپليکيشن، بخشي از کارکردهاي تپسل است. تپسل سرويس تبليغات هوشمند در اپليکيشن هاي موبايل است که به توسعه دهندگان کمک مي کند با نمايش کاربرپسند تبليغات ويدئويي درون اپليکيشنشان، جريان درآمدي جديدي داشته باشند و با ارائه راهکارهاي بازاريابي ديجيتال و هدفمند به تبليغ دهندگان، رشد کسب  و کار آن ها را تضمين مي کند.

تارنماي «ديجياتو» در توضيح مفصل تر، عملکرد تپسل را اين چنين توضيح داده است: زماني که معادلات تجاري جهان به پيچيدگي امروز نبود، کسب و کارها کوچک و محدود بودند و کمتر کسي به مسائلي مثل تبليغات بها مي داد، غربي ها ضرب المثل جالبي ميان خود داشتند: «اگر صد دلار داري، 99 دلارش را براي تبليغات هزينه کن و فقط يک دلار را براي سرمايه گذاري کنار بگذار.» شايد گفتن اين جمله با خنده و استهزاي مردم آن زمان مواجه مي شد، اما ما مردمان عصر حاضر به خوبي مي دانيم که اين ضرب المثل تا چه حد درست و هوشمندانه بوده است. اين روزها بازار تجارت و کسب و کار به گونه اي شده که بدون داشتن تبليغات «مداوم» و «موثر» هرگز به يک برند بزرگ تبديل نمي شويد و اسمتان بر سر زبان ها باقي نمي ماند. از ميان هزاران روش گوناگون براي تبليغات، يکي از موثرترين انواع آن ها تبليغات ويدئويي هستند که مي توانند پيام خود را با صدا و تصوير و به شکل ماندگارتري از تبليغات متني در اذهان مخاطبان حک کنند.

«تپسل» مجري اين نوع از تبليغات براي کسب و کارهاست؛ گردانندگان سرويس تپسل براي معرفي خدمات خود از اصطلاح «تبليغات هوشمند» استفاده کرده اند. اگر بخواهيم خيلي ساده بگوييم، واژه هوشمند يعني اين که شما صرفا بيننده اين نوع تبليغات نيستيد، بلکه مي توانيد با آن ها «تعامل» داشته باشيد و حتي با ديدنشان «جايزه» هم بگيريد.

تپسل تبليغاتش را در موبايل و از طريق اپ هايي که هر روز با آن  ها سر و کار داريم، ارائه مي کند. به عنوان مثال، اگر کاربري در يکي از اپليکيشن  هاي پرمخاطب ايراني تمايل به انجام کاري داشته باشد که نيازمند پرداخت درون برنامه اي است، مي تواند بخشي از هزينه  اش را با شرکت کردن در يک تبليغ پرداخت کند.

به عنوان مثال يک ويدئو را از ابتدا تا انتها ببيند، کانال تلگرامي را دنبال کند يا يک بازي کوچک تبليغاتي مربوط به محصولي تجاري را انجام بدهد. بنابراين با اين روش روي کاربر هيچ فشاري براي ديدن تبليغات نيست؛ با علاقه و به انتخاب خودش آن ها را مي بيند و هر زمان که منصرف شد، مي تواند به هر کدام پايان بدهد.

از سوي ديگر تپسل فقط به ازاي تبليغ  هاي به پايان رسيده از آگهي دهنده هزينه مي گيرد، پس کاربر سرويس هم از اين سيستم با رضايت استفاده خواهد کرد. با ثبت نام در تپسل، وارد يک پنل ساده کاربري مي شويد. اين جا مي توانيد کمپين هاي تبليغاتيتان را به سيستم بشناسانيد، ناشرين تبليغات (که همان اپليکيشن هاي پرمخاطب باشند) را مشخص کنيد و ميزان درآمدي را که قبل از اين تبليغات داشته ايد، روي نمودار ببينيد.

مثلا براي کمپين ها، تپسل به شما مي گويد که روزانه چند تومان صرف تبليغات کرده ايد و به ازاي آن چقدر بازديد به دست آورده ايد. بدين صورت که تعداد دفعات Play شدن تبليغ و حتي دفعات کامل و تا انتها ديده شدن آن را به صورت آماري و روي نمودار برايتان به نمايش درمي آورد.

طبيعتا براي شناساندن اپليکيشني در تپسل بايد خودتان مالک آن باشيد. البته اگر اپليکيشنتان خيلي پرمخاطب نيست، مي توانيد صرفا به عنوان يک «تبليغ دهنده» با تيم تپسل تماس بگيريد و ويدئوهايتان را براي نمايش در اپ هاي پرمخاطب به آن ها بسپاريد.

مدل ديگري از تبليغات هم هست که «تبليغات پيش نمايشي» نام دارد، مثل آگهي هاي ويدئويي که پيش از تماشاي کليپ هاي يوتوب مي بينيم. محل نمايش اين موارد را مي توانيد با قابليت «تبليغ گاه» (Zone) مديريت کنيد، که در واقع جايگاه هاي هدفمند نمايش تبليغات به کاربران هستند.

مطمئنا تبليغاتي که تماشاي آن ها (يا حتي شرکت در آن ها) به اختيار خود مخاطب سپرده شده، خيلي بيشتر از پاپ آپ هاي آزاردهنده در ذهن مخاطب باقي مي مانند و تاثير مثبت خود را مي گذارند.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zp2d